Friday 24 October 2014

Penyusuan #muhamadrayyanhazeq

Terajin pulak nak update malam ni..
Jom kite cerita pasal journey sepanjang bergelar mama nak..hahaha.. (kaw ingat kaw je ade anak?? kaw je nak cter pasal anak..orang lain yg ade pon tak gebang..ok..ni blog sape eh?? stalker kalau tak suke boleh delete ai dari history. .u get it? hahaha)
Dah lebih dari patploh hari la jadi mak mak ni..kelas ayat mak mak tu. Memula stress jugak la bile tak cukup tido lama2 macam dah ok. Masa mula2 bukan masalah tak cukup tido je. Ada satu lagi masalah besa.iaitu 'kuih' aku sakit.. pedih sampai melecet nasib tak luka je.tp tupun nak buat aku menangis2 dan hampir2 demam. #muhamadrayyanhazeq die kuat nyusu. Masa dalam pantang yang die warded sb jaundice tu..kan setiap 3 jam nurse akan anta utk kita bg susu badan kan. Tempoh diw nyusu boleh capai sejam. Gusi die kuat walau takde gigi lagi..masa die kemam ko hanya mampu meleleh air mata jela. sakit nokkk. Nak ku tunjal anak seniri. Hahaha..pakal mama ko sedeh sb anak kena jaundice.  Kalau la die ade gigi tatau la ape akan jadi..hahaha. mama is redo #muhamadrayyanhazeq.  Banyak petua utk baik kan nipple yh melecet or luka. Ridzuan sampai 2-3 ubat die beli kt farmasi. Tapi percaya la..lebih mujarab korang amik air susu korang n sapu je keliling puting n tmpt melecet. Itu la yg paling berkesan. Serious ok.
Masa kat hospital aku dah start buat stok susu. Susu melimpah2. Alhamdulillah rezeki #muhamadrayyanhazeq...tapi stok tu semua dah habis. Tak sempat2 nk menyimpan..perah je habis sebotol. Makin kuat menyusu. Sampai pipi pon dah loyotttt.
Sekarang ni aku tgh consume ephyra.  So far dah 3 hari minum..alhamdulillah nmpak jugak kesan.
Biasa aku pump dapat 5 oz..kali ni pump boleh dpt 6-7 oz..tgk masa. Macam mana pon aku kne standby botol sb #muhamadrayyanhazeq die macam tak puas direct feeding. Pastu nanti die menangis2.. mama is sedeh baby. Harapan dapat fully breastfeeding sampai umur 2 tahun.lagi 2 minghi nak keje. .stok takde lagi. Opah ngan atok dah suruh standby susu formula. Dah beli pon s26 gold. Tapi walau macam mana pon kalau boleh bertahan ngan breastmilk aku akan bertahan. Tak sanggup rasa nak bg fm. (ke aku ego sgt..??)
Hopefully ada byk la stok yg akan aku dpt sebelum masuk keje.aminnnnn supaya anak lebih dapat khasiat dari susu ibu.
Ok la nak tido dah kang nak bangun ngepam..
Love
-haizan -
Nikmatnyaaaa..hahaha