Wednesday 18 June 2014

Buku & Ruas...

harini topik kita menjaga menjaga adab ye anak-anak..hehe..
Adab tu ape? makan beradab ke? aku tempeleng sape yang  jawab macam tu..haha...Adab tu macam perilaku atau perbuatan kita dalam kehidupan seharian



Dengan siapa kita perlu beradab? ofkos dengan orang tua kita, keluarga kita tak mengira umur dan pangkat, lagi dengan kawan- kawan kita..boss kita...eh senang cter dengan sape pun  kita berkawan kita kena jaga adab.

contoh paling senang dalam beradab ialah melalui percakapan. woooo sensetip ooo bab ni.contohnya..bila kita dah berkahwin especially...corak kehidupan antara family sebenar kita dan family mertua kita adalah sangat berbeza. jgn bawak budaya yang kita dah biasa bawak dengan keluarga kandung kita. kita nikan nama je dah ada keluarga mertua so anggap la keluarga mertua macam keluarga sendri jugak...YES..statement tu betul. itu akan terjadi untuk moment- moment yang manis untuk di kenang ye. 

tapi beringatlah..kalau dengan keluarga mertua kita amalkan cara hidup kita ngan family kandung kita nescaya akan terjadila pertelagahan. contohnya...dengan adik beradik kita..kita dah TERbiasa bercakap kasar...maki- memaki...herdik -mengherdik...Benda ni la paling kita takut. 
Kita ni pergi mana usung nama suami...tak pun pegi mana suami usung nama kita...Tapi bab suami usung nama kita tu tak jadi hal sangat. pasal tanggungjawab mendidik isteri ni tanggungjawab SUAMI.
orang akan cakap " bagus bini si "polan" ni....pandai masak, pandai borak ehhhh pandai la segala hal"
Tak Ke KEMBANG si suami bile orang puji macam tu...tapi bukan pujian yang kita harapkan ye...sb PUJIAN ni layak untuk Allah je.



















kalau kita biasa bercakap kasar ngan mak bapak kita atau adik beradik kita siapa yang peduli? takde sape peduli..nak-nak mak bapak kita...dorang dah terbiasa...paling -paling akan berbisik dalam hati orang tua tu pun "anak aku memang macam tu dari kecik, aku dah masak sgt ngan perangai dia'' macam tu jugak dengan adik beradik kita..

tapi agak peliklah kalau dengan mak bapak mertua mahu pun adik beradik ipar kita bercakap LIKE NO BODY BUSINESS..orang akan anggap "ape kurang ajar die ni"
"belajar tinggi- tinggi tapi otak takde" "laki die ni tak ajar die ke" haaaaaaaaaaaaaaaaa sampai mcm tu sekali orang akan beranggapan. 

kita ni belajar tinggi mana pun atau keje pangkat tinggi sekali pun orang tak berapa pandang sangat. orang akan pandang budi pekerti seseorang itu. 

ada yang berpendapat...kurangnya adab bercakap atau orang lebih bahasa "ni puak takde bahasa bile bercakap"
tak reti nak menggunakan intonasi, tatabahasa mahupun perkataan biasanya berasal dari orang yang tak bercampur gaul...duduk dalam kelompok die je...ye....memang ada orang yang dari kelompok buat hal sendiri tak bercampur orang...tapi biasanya kategori ni jenis yang diam je...bukan nya bila bercakap wahhhhh mcm bagus sangat...















ni tak...bile bercakap die la paling bz...die la paling stress 
keje kt opis..malulah sikit...orang yang keje berpangkat pun tak kecoh la..haiiiii nak aje aku jawabbbb...aku jawab kang SENTAPPPP...nasib la aku ni penyabar lagi....

di telan mati emak diluah mati bapak...susah nak kata..
takkan pasal adab ni pun kena bgtau kan? umur dah berapakan...matang la sikitkan..kan kan..

golongan macam ni belum kena buku ngan ruas lagi. dulu pernah kena sekali...ingatkan insap....bukan lantang dgn keluarga mertua je tapi dengan sedara mara mertua pun LANTANG sangat..malu lah sikit nak bergaduh di media sosial..semorang baca kot...orang akan menilai kita....yang dapat nama buruk sape? ha fikirla ye...

aku belum nak bercakap je...kalau aku dah bercakap mintak mahappp la sangat...sb Kau biadap sangat.. aku peduli la sape tok nenek ko masa tu..masa aku tak bercakap ni aku masih memikirkan perasaan suami aku dan orang terdekat...padahal mulut dah ringan sangat dah...sabar...urut dada lagi...

ok tu je nak cakap...
dah lepas beban di dada..


































KBai



Love
-haizan-