Wednesday 18 September 2013

16 Sept 2013 - Kedah Penang Merisik dan jalan sakan

Korang cuti 17 sept g mana? family husband memang dah planning since sebelum raya aritu nak pg kedah. Picik (adik suami - lelaki) dah bersedia untuk melangkah ke alam rumah tangga. Alhamdulillah.
Nama die taktekk..saifulizam..tapi biasalah kalau dah ramai tu macam-macam gelaran dapat.

First time sebenarnya travel jauh dgn family husband. first time ye. so far so good. ai tak kesah..you all campak mana pun i can survive..ecewah..seronok berjalan weh. tu yang aku kata jalan sakan. sampai panas2 la kepala aku..mana tak nya..dua hari perjalanan duduk dalam keta untuk travel je doblas jam...rasa busuk masam dah segala baju tudung ngan kepala.

kitorang bertolak hari sabtu pagi. dah janji ngan bakal keluarga baru tu dalam ptg sampai la. bajet dalam lunch time la.
malam sebelum tu aku dah siap masak sambal untuk aku bawak nasi lemak esoknya. dah siap rebus telur, goreng ikan bilis & kacang.. so esok pagi tu keje dah senang tinggal masak nasi je..sonang..tup2 sedar kol 6 pagi..pe lagi terus turun bawah tanak nasi..sampai kt bawah aku dah dgr mak kelentang kelentung kat dapur. SAH!! nasi aku mak dah tolong tanakkan. hehehe..betul pun! mak aku dah siap buat..so aku tinggal potong timun jela pastu siapkan masuk bekal2 dalam beg. mak baik hati sb siap masakkan mee goreng lagi untuk tambah-tambah menu..comellll la mak ni..hehehe...dah la tak ikut pastu rajin masakan mee lgi.

dah selesai semua aku bertolak umah kak tini. sampai sana dah pukul 745. sampai depan pagar tgk ma (ibu mertuaku) tak siap lagi..hahaha...aku ingt aku paling lambat. rupanya abg husband pun tak sampai lagi.so sempat la touch up sket..hahaha..

pagi tu sebelum bertolak kak tini dah siap masakan bihun goreng. so kitorang makan la dulu..dalam 8.45 baru gerak. aku dah saspek jalan mesti jem sebab cuti 3 hari kan. mesti ramai yang blk kg. sampai kt Rawang dah jem....ceh! aku ingt kt tapah ke..redha jerla...

tup-tup benti kt Juru untuk makan bekal yang kitorang bawak tu. Kak Diba siap bawak sandwich lagi..sedap giler! aku rasa aku makan paling banyak. aku jarang makan sandwich sb yg jual tu tak bp sedap.tapi tangan kak diba buat..perghhhh...terus rasa nak kasi 10 bintang..=)

jalan - berenti kencing - berenti makan- berenti isi minyak - jalan - berenti untuk cari kek (sementara tu kak tini pg shopping baju tido..hahaha...sempat aja - pastu straight sampai destinasi.
sampai-sampai je dah pukul 4.30 ptg. bp jam dah agak2? hahaha..sampai rumah org tu siap suruh terus duduk makan. acaner tu? kitorang dah terpinga-pinga..sebab biasa nya kita mulakan majlis dulu..baru la makan kan. ni tak..tuan rumah kata imam pg semayang kt surau..ehhhh lagi la pelik...ni belum nak nikah lagi...tapi depa perbetulkan ..adat org Baling memang gitew..kekdahnya...taktaula pulak. sb kt tempat aku kalau acara merisik tu biasanya family je..sb bukan majlis bertunang pun nak ajak2 orang luar kan.. mungkin bapa kepada bakal pengantin lantik imam jadi jurucakap.

Selesai makan..barula majlis dimulakan. alhamdulillah semua perjanjian telah dipersetujui oleh kedua belah pihak, termasukla mas kahwin dan hantaran. habis je bercakap datangla orang - orang sambil mengusung dulang. MAKAN LAGI ok! tak sampai 1/2 jam tolak pinggan kau! dah naik sengkak dah perut. tapi rezeki jangan di tolak..hehehe..ada bihun goreng, roti jalan, puding & kek..aishhh...perut sampai kembung- kembung la sebab overload. dalam 5.45 kitorang beransur la..tenkiu pakcik zakaria & keluarga untuk layanan & makanan yang sedapppp! tapi lupa nak amik gambar cik syakirah kita..takpe..nanti akak tepek la gambar awak banyak-banyak ye yang..

Masuk je kete terus pecut gerak p Penang. sb nak bermalam kt sana. Kami duduk Kondo 3 Bilik. Selesa sgt. dekat dengan Pasar Malam Batu Feringgi. dalam keta kemain lagi.."bang malam kita kuar p pasar malam ye...pastu kita g urut kaki". masuk je Penang kitorang tak lalu jambatan. sebaliknya kitorang naik Feri..manyakkkk siokkk....ai si jakun...hahaha..Orang bandar jumpa laut memang jakun nok!

Sampai kt rumah tu dalam pukul 8.30. mandi mandi pastu makan .. kesudahannya semua melepek keletihan. hahaha..plan keluar semua tak jadi..hampesssss! yang laki aku pantang jumpa adik beradik..konfem masing-masing menerap main game tembak- tembak kat laptop..takpe bang..kalau itu yang buat abang happy ai pasrah dan redha..hahaha..kesudahannya aku pun tertido sebelah die..sb nak tido sorang kt bilik takut..kahkahkah..dah habis main baru die kejut..

pagi esok tu dalam kol 10 kitorang terus check out..sb nakk jalan sakan.
listing :- beli jeruk, makan nasi kandar line clear, makan pasemboq ngan cendol n last sekali makan mee udang kuala sepetang taiping.

yang lain semua dapat..kecali cendol...apa susah sgt nak makan cendol ni.....hahaha..takde rezeki..
yang paling menghampakan kitorang adalah MEE UDANG MAKTEH..sangat kecewa dari segi servis & layanan. makanan & MINUMAN sampai setelah sejam menunggu. waiter die pulak very takde bahasa..bak kata kak tini "mementang kedai die dah ramai orang so die berlagak la" huhu...kurang sopan awak dik ngan orang tua. malu akak...tak jadi akak nak promote kedai makan tu..=(

sampai KL dalam pukul 11 lebih..semua dah keletihan..


tema purple + green

Pantai Miami ( Dari kiri : Kak Tini, aku, Kak DIba & Ma)

Dari kiri : Picik, Iro & Suamiku tersyg..!!

ada berani bergambar ngan pak mertua?hahaha

En Ridz memang kayu ye..=)